Orbán Ráhel 260 millió forintos veszteséget könyvelhetett el a bababoltja kapcsán, mielőtt végül értékesítette azt férjének.

Az Odu Store nem tudott talpra állni, és Orbán Ráhel sajnos nem a legkedvezőbb időpontot választotta egy prémium bababolt megnyitásához. Az elmúlt négy év alatt a család pénzügyi helyzete nem javult, a veszteségek csupán aprópénznek tűnnek a kasszában.
Semmi sem tart örökké, de 2021-ben, amikor az Odu Store-t megalapították, talán senki sem gondolta volna, hogy Orbán Ráhel első saját vállalkozása ilyen súlyos veszteségekkel fog küzdeni. Az Odu Store eddigi négy éve során mind a négy évben veszteséget könyvelt el, és most a G7 hívta fel a figyelmet arra, hogy a miniszterelnök lánya nemrégiben eladta a céget. Az eladás azonban nem jelentett nagy távolságot a családi kötelékektől: a vevő nem más, mint Orbán Ráhel férje, Tiborcz István, míg ő maga továbbra is ügyvezető pozícióban maradt.
Hogyan sikerült elérni ezt a pontot? Milyen lépések vezettek idáig, és mi motivált az úton?
Az Odu Store Kft. 2021 nyarán indította el működését, és gyorsan világossá vált, hogy milyen irányba kíván elmozdulni: Orbán Ráhel, a cég 100%-os tulajdonosa, egy különleges bababolt megálmodására vállalkozott. Az üzlet, amely a hegyvidéken található, célja, hogy "egyedülálló vásárlási és pihenési élményt nyújtson a tudatos szülőknek". Ráhel víziója szerint az Odu Store nem csupán prémium termékek értékesítésére fókuszál, hanem arra is, hogy a fiatal szülőket a fenntarthatóság és a tudatos szülői magatartás fontosságára tanítsa.
Ha egy pillanatra elfogadjuk azt, hogy a NER elitjében is dőlhetnek el dolgok piaci versenyben, akkor meg kell állapítani: 2021 nyara utólag katasztrofálisan rossz időpontnak bizonyult egy ilyen üzlet elindításához. Persze a Covidon már épp túl voltunk és lehetett látni, hogy az előző időszak lezárásaihoz hasonló már nem fog jönni, csakhogy a tehetős szülők csoportja évről évre egyre kisebb lett. A születésszám épp ez után nem sokkal kezdett drasztikus ütemben zuhanni, a 2022-es energiakrízis is megnehezítette a cégek helyzetét.
Ezeket a fejleményeket természetesen nem lehetett előre megjósolni, de az világosan látszott, hogy a választási osztogatás, amelyet Orbán Ráhel apja 2021 közepén elindított, inflációs nyomást fog generálni. Ennek következményeként a középosztály jelentős része felélte a megtakarításait, miközben a gyermekvállalási kedv is csökkent, így kiszorultak a prémium babaruházatok célcsoportjából. Bár a jómódú kisgyerekes családok továbbra is léteznek, ők jóval kisebb számú közönséget alkotnak, ami megnehezíti a piaci lehetőségeket.
Évről évre egyre aggasztóbb számadatok érkeztek. 2021-ben a cég 1,7 millió forintos veszteséget könyvelt el, de ez valójában nem volt annyira meglepő. Teljesen normális jelenség, hogy egy újonnan induló vállalkozás kezdetben több tőkét igényel a tulajdonosoktól, mint amennyi bevételt sikerül realizálnia.
Ha nyereséget az első esztendőben még nem is értünk el, a fejlődés intenzív, ami hatalmas öröm
- fogalmazta meg ekkoriban Orbán Ráhel. Különösen szembetűnő volt, hogy 2022-ben sem tudták nyereségessé tenni a vállalatot, hiszen abban az évben 55 millió forint veszteséget könyveltek el. Ennek következtében a saját tőke negatívba csúszott, mínusz 54 millió forintra, így Orbán Ráhelnek kénytelen volt kölcsönt adni a saját cégének.
Bár 2023-ban is úgy tűnik, hogy a cég továbbra is a pénzügyi nehézségekkel küzd, az éves mérleg mínusz 80,4 millió forintot mutatott. Érdekes módon az árbevétel ebben az évben átlépte a 100 milliós küszöböt: 73 millióról 130 millióra ugrott, ami részben a budai üzlet sikerének, részben pedig a szántódi BalaLandban nyitott új bolt eredményének köszönhető. Azonban a növekvő árbevétel ellenére az anyagköltségek és a bérkiadások is emelkedtek, ami végül még súlyosabb veszteséget eredményezett, mint az előző évben.
2024-re a vállalat vesztesége már meghaladta a százmilliós küszöböt. Az év során 157 millió forintos árbevétel mellett a költségek, köztük 215 millió forintnyi anyagköltség és közel 55 millió forint bérköltség, valamint néhány kisebb tétel összeadódva, összesen 122,5 millió forintos veszteséget eredményeztek. Ennek következtében a saját tőke ismét negatív irányba mozdult el, a céges beszámoló alapján 2024. december 31-én mínusz 117 millió forint szerepelt ezen a soron.
Itt azért van egy fontos részlet: minden szám, amiről szó van, millió, nem pedig milliárd. Egy ilyen tétel a NER abszolút elitjében aprópénz, Tiborcz Istvánnak a vagyonából például csak az 188 milliárd, amit hivatalosan is a nevére vesz,1606-szor annyi, mint amennyivel az Odu Store saját tőkéje a nulla alatt volt az előző év végén. A családi kasszában egy százmilliós mínusz észrevehetetlenül kicsi tétel, ebből lehet arra következtetni, hogy itt nem a profitszerzés volt az egyedüli cél, hanem az, hogy Orbán Ráhel kipróbálja, milyen az, ha tényleg igyekszik a saját lábán állni. Megesik néha az ilyen a NER-ben - lásd még Vajna Tímea egykori fánkozóját, ami akkora bukás lett, hogy ma már más tulajdonossal, más néven egy építőipari cég a jogutódja.
A cég marketingjében az alapító figura olyan jómódú, tudatos anya képében tűnt fel, aki elkötelezetten segíteni szeretné a többi szülőt. Orbán Ráhel a budai bolt megnyitásakor hangsúlyozta, hogy mint a korosztályának "átlagos képviselője", célja egy olyan tér létrehozása, ami a gyermekvállalás örömteli oldalát emeli ki, elterelve a figyelmet a nehézségekről. A nyitás második évfordulóján pedig kifejtette: "én azt az anyukát képviselem, aki ott dolgozik, ahol tud", és hozzátette, hogy "az időbeosztás a legnagyobb kihívás, amivel bármelyik anyuka szembesül, legyen szó munkáról vagy a háztartás vezetéséről".
Azt már júniusban bejelentették, hogy a fővárosi bolt elköltözik Budáról, és helyette a pesti belvárosban, a Dorottya utcában nyílik majd újra szeptembertől, épp ott, ahol Tiborcz István Dorothea Hotelje is található. A G7 kérdésére a BDPST-csoport azt írta, hogy "az Odu prémium pozicionálása jól illeszkedik a BDPST Group belvárosi szolgáltatási portfóliójába."
A bababoltok piacán egy másik, jól ismert és jelentős szereplő is jelen van, amely a NER-elithez közel áll: a Brendon. Mészáros Lőrinc tavaly vásárolta meg ezt az ország legnagyobb gyerekáruházláncát, amely a Talentis Zrt.-n keresztül került a leggazdagabb magyar birtokába. Az új tulajdonos alatt eltöltött első évében a Brendon nyereséges működést tudott felmutatni, hiszen tavaly 118 millió forintos bevételt realizált. Ez azonban csupán a Mészáros előtti év profitjának harmadát jelenti.