5-10 százalékkal magasabb kiskereskedelmi árak várhatóak a kutaknál, amennyiben...


A november 7-i esemény valószínűleg nem csupán az orosz kőolaj sorsáról szól. Mivel mind az Egyesült Államok, mind az Európai Unió határozottan ellenzi az orosz importot, várható, hogy legkésőbb 2027 végére el kell búcsúznunk ettől a forrástól. A kulcskérdés most az, hogy a MOL csoport számára sikerül-e egy év haladékot elérni a leválásra. Ez tűnik a magyar politika reális céljának.

- ezt jósolja a hét második felében esedékes washingtoni Trump-Orbán találkozó kapcsán Pletser Tamás Olaj- és gázipari szakértő, aki az Erste Marketen publikált elemzésében azt is pedzegette, milyen formában fogja az ország lakossága a bőrén érezni azt, ha Orbánnak nem sikerül kicsikarnia Amerikától az egy évre szóló haladékot.

Az elemzők szerint Orbán Viktor a kormány által már korábban megfogalmazott érveket fogja előterjeszteni Trump előtt, hangsúlyozva, hogy mivel Magyarországnak nincs tengeri kijárata, az orosz kőolajról való leválás komoly kiszolgáltatottságot eredményez az ország számára. Rövid távon az Adriai kőolajvezetékre való áttérés tűnik a legcélravezetőbb és gazdaságilag is elfogadható megoldásnak, de ezzel kapcsolatban is akadnak aggodalmak. Az elemzés rámutat arra, hogy komoly viták zajlanak a MOL és a vezetéket üzemeltető horvát Janaf között a kapacitások stabil üzemeltetése, valamint a szolgáltatási díjak ügyében. A szakértő arra figyelmeztet, hogy mivel mind az amerikai, mind az Európai Unió ellenzi az orosz kőolaj importját, valószínű, hogy legkésőbb 2027 végéig le kell mondanunk ennek a forrásnak a használatáról. A kérdés csupán annyi, hogy a MOL csoportnak sikerül-e egy év haladékot nyernie a leválásra, ami a magyar politika reális célja lehet, ahogy azt a pénteki találkozón is megemlítették.

Amennyiben Trump elnök nem nyújt újabb haladékot Orbán Viktornak, a MOL csoport előtt kihívásokkal teli év állhat. Valószínű, hogy a vállalat nem tudja majd maximális kapacitással üzemeltetni finomítóit egy időre, ami jelentős hatással lehet a működésére.

- jelenti ki, hozzátéve, hogy a százhalombattai baleset is rontja ezt a helyzetet, mivel az AV3 kiesése legalább fél évig csak alig 60 százalékos kapacitáskihasználást tesz lehetővé a Dunai Finomítóban a várakozásom szerint.

Ez azt jelenti, hogy a MOL nem képes elegendő üzemanyagot előállítani, így a hiányzó mennyiséget külső piacokról kell beszereznie, akár más kereskedőknek is. Ez a folyamat kizárólag abban az esetben valósulhat meg, ha prémium vagy felár keletkezik a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárakban.

Related posts