A nemzetközi hajózás területén 2028-tól kezdődően elkerülhetetlen, hogy a dízel üzemanyagról fokozatosan átálljunk környezetbarát alternatívákra.

Közel egy évtizedes tárgyalások eredményeként az ENSZ hajózási szervezete végre globális megállapodást kötött a hajózási kibocsátások mérsékléséről - számolt be róla a BBC.
A megállapodás a világ kereskedelmi hajózásának túlnyomó többségére vonatkozik, és azt jelenti, hogy 2028-tól kezdve a hajótulajdonosoknak egyre tisztább üzemanyagokat kell használniuk, ellenkező esetben bírsággal néznek szembe. A megállapodás majdnem szertefoszlott, miután Szaúd-Arábia az utolsó pillanatban szavazást kényszerített ki a londoni tárgyaláson, az Egyesült Államok pedig kivonult - de végül pénteken mégis létrejött a megegyezés.
A hajózás globálisan a kibocsátás körülbelül 3%-áért felelős. Ezzel szemben, más iparágakkal ellentétben, az utolsó évtized során nem igazán sikerült mérsékelni a szén-dioxid-kibocsátást. A szektor továbbra is erősen függ a fosszilis üzemanyagoktól, különösen a dízeltől.
A megállapodás az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO - International Maritime Organization) londoni tanácskozásán került jóváhagyásra, és történelmi jelentőséggel bír, mivel ez az első olyan iparág a globális színtéren, amely nemzetközi szinten kötelező célokat határozott meg a kibocsátások mérséklésére.
A legoptimálisabb lépés az lenne, ha a hajózás terén a fosszilis üzemanyagok helyett környezetkímélő alternatívákra térnének át. Ugyanakkor ez a váltás jelentős anyagi terheket ró a hajótulajdonosokra. Jelenleg a nagyobb flották üzemeltetői számára kötelezővé tették, hogy fokozzák a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából kedvezőbb üzemanyagok használatát. Ellenkező esetben akár 380 dolláros büntetéssel is szembesülhetnek tonnánként, ami komoly ösztönzőt jelent a fenntarthatóbb megoldások felé való elmozdulásra.
Az UMAS tengerészeti tanácsadó cég által végzett elemzések alapján a megállapodás révén 2030-ra várhatóan 8%-os csökkentés érhető el a tengerészeti kibocsátások terén. Ez a szám jelentősen elmarad az IMO által két évvel ezelőtt kitűzött céljától, amely szerint az évtized végére a kibocsátások 20%-os mérséklését kellene megvalósítani.
Bár a végső megállapodást már jóváhagyták, azt szavazásra kellett terjeszteni - ezt Szaúd-Arábia kérte, mivel nem támogatta a javaslatot, és hasonló nézeteket képviselt egy tucat más olajtermelő ország, köztük Oroszország is. Annak ellenére, hogy ellenezték a javaslatot, az IMO tagjaként mégis kénytelenek lesznek végrehajtani a megállapodásban foglaltakat.