A Reuters azeri forrásaira hivatkozva jelentette, hogy világosan megállapítható: egy rakéta csapódott be a lezu területére.
Az orosz és a kazah fél egyaránt türelemmel várja a vizsgálatok kimenetelét. Csütörtökön hivatalos és szakértői nyilatkozatok látnak napvilágot a szerdai hajnali tragédiával kapcsolatban.
Azerbajdzsán időzónája szerint csütörtökön délben a vonatok és hajók kürtjei, valamint a félárbocra eresztett nemzeti zászló emlékezett az ország gyásznapjára, amely a szerda hajnali légikatasztrófával kapcsolatos. Az Azerbaijan Airlines járata Groznijba tartott, amikor valamilyen okból a repülőgép balesetet szenvedett az oroszországi csecsen főváros közelében. A gép a Kaszpi-tenger fölött átrepülve, néhány kilométerre a kazahsztáni Aktau repülőtéért zuhant le, amelyet a felvételek alapján túlságosan nagy sebességgel és irányítási nehézségekkel küzdve közelített meg. A tragédia 38 áldozatot követelt, ugyanakkor csodával határos módon több tucat ember túlélte a balesetet, miután az Embraer 190 típusú repülőgép kettészakadt, és csupán az orrész gyulladt ki. A kazah hatóságok sikeresen megtalálták a gép feketedobozát.
Groznij térségét intenzív ukrán dróntámadás érte a járat érkezésének pillanatában, ami az orosz légvédelem azonnali aktiválásához vezetett, és ezzel találgatások sorozatát indította el. Az orosz légiközlekedési hatóság viszont gyorsan reagálva madárrajjal való lehetséges ütközésről tett említést. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője, akit a BBC News idézett, csütörtökön így nyilatkozott:
Hibás volna bármilyen hipotézissel előállni a vizsgálat eredménye előtt. Mi nem fogunk így tenni, és másnak sem kellene.
Maulen Asimbajev kazah parlamenti szóvivő hasonló álláspontra helyezkedett, úgy fogalmazott: az orosz légvédelmi tűzről szóló vádak alaptalanok és etikátlanok.
Az Azerbaijan Airlines tájékoztatása szerint a brazil gyártmányú repülőgép legutóbb októberben esett át átfogó karbantartáson. A csütörtöki napon az AnewZ azeri állami hírportál az előzetes vizsgálatokra hivatkozva arról számolt be, hogy a gépet egy orosz Pantsir-S légvédelmi rendszer rakétájának repeszei érhették találat. A BBC tudósítása alapján az AP hírügynökség is megerősítette, hogy a Caliber nevű azeri hírportál ugyanezt a fegyvert azonosította. Fontos megjegyezni, hogy hivatalos azeri nyilatkozat eddig nem érkezett, Ilham Alijev elnök legutóbb szerdán nyilvánult meg, amikor is az időjárási körülmények miatti irányváltásról beszélt.
A Reuters csütörtöki jelentése négy, az ügy hátterében jártas, de névvel nem illetett azerbajdzsáni forrásra hivatkozva megerősíti, amit már korábban más azeri források is állítottak. A drámai esemény óta, amely a gép balesetével kapcsolatos, számos légiközlekedési és védelmi szakértő osztotta meg véleményét a repülőgép farkán látható károkkal kapcsolatban. Justin Crump, a Sibylline kockázatértékelő cég munkatársa a BBC Radio 4-nek kifejtette, hogy repeszsérülések és egy valószínű rakétarobbanás nyomai mutatkoznak a gép bal hátsó részének közelében.
Mark Zee, az OPSGroup kockázatelemzője az AP-nek adott interjújában kifejtette, hogy a föld-levegő rakéta találatának valószínűsége 90-99 százalékra tehető. Ezzel párhuzamosan az Egyesült Királyságban működő Osprey Flight Solutions is figyelmeztette ügyfeleit erre a kockázatra. A vállalat több légitársaság számára készít részletes elemzéseket, amelyek továbbra is üzemeltetik járataikat Oroszország területére.