A pedagógusoknak különleges belépőjük van a mennyország kapujához.


Tehetségek gondozói - ők már tudni fogják a muszájítás titkait

A Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége Galántai és Vágsellyei Területi Választmánya, valamint a Regionális Pedagógustámogató Központ második alkalommal tartotta meg a Galántai Pedagógiai Napokat. Ez a kétnapos szakmai rendezvény a tehetségkutatás és tehetséggondozás köré épült. Az előadók nem csupán a diákokkal kapcsolatos oktatási és nevelési aspektusokra helyezték a hangsúlyt, hanem a pedagógusok mentális egészségére és lelki állapotára is kiemelt figyelmet szenteltek. Hiszen egy pedagógus hatékonyan tud támogatni, ha saját magát is megfelelően gondozzák és segítik.

A galántai Pázmány-ház, a helyi népművelési központ és a honismereti múzeum adta a helyszínt a szakmai konferenciának, ahol nem csupán módszertani újítások kerültek terítékre. Az esemény különlegessége abban rejlett, hogy valódi emberi kapcsolatok szövődtek, lehetőséget teremtve a mélyebb eszmecserére és a közös gondolkodásra.

„- mondta az egyik tanár, aki részt vett az eseményen.”

A rendezvény megnyitóját Narancsík Szilvia, a területi választmány elnöke tartotta, kiemelve, hogy minden gyermekben ott rejlik valamilyen különleges tehetség, ám ezt csak ő maga tudja felszínre hozni. A tehetség kibontakoztatásához elengedhetetlenek a pedagógusok, akik kulcsszerepet játszanak a tehetségek felfedezésében és támogatásában.

- mondta Fekete Irén, az SZMPSZ országos elnöke, aki kiemelte, a tehetségkeresés és gondozás közben a gyökereinkről sem szabad megfeledkezni. A hagyomány és az innováció ugyanis nem ellentétesek, megférnek egymás mellett. A népmesék bölcsessége, az anyanyelv ritmusa, a közös éneklés élménye éppúgy része a jövő oktatásának, mint a digitális értékelő rendszerek. A gyertya lángja sem lesz kisebb attól, ha meggyújtunk mellette egy másikat, épp ellenkezőleg, több fényt, több meleget ad, emelte ki a pedagógusszövetség elnöke.

A pedagóguskonferencia első napján a színpadon a MATEHETSZ ügyvezető elnöke, Bajor Péter ragyogott, aki a Tehetségek Magyarországa projekt menedzsereként is ismert. Az esemény különlegessége, hogy Péter egy izgalmas társasjátékot is bemutatott a munkacsoportjába csatlakozó tanároknak. Mentálhigiénés szakemberként és tapasztalt pedagógusként hangsúlyozta, hogy a tanári hivatás igazi értelme a sok apró "szeretet bonbon" összegyűjtésében rejlik. Szerinte csakis szeretettel és empátiával lehet megosztani a fiatalokkal az élet mélyebb értelmét.

„Ez a fejlődési időszak rendkívül jelentős” – hangsúlyozta Bajor Péter. Kifejtette, hogy egy gyermek fejlődése szempontjából szinte minden alapvető dolog eldől hét éves koráig, és ezzel az állapottal lép be az iskolai környezetbe. A tanár feladata ezután, hogy a gyermeket, aki már bizonyos képességekkel érkezik, folyamatosan támogassa és ösztönözze a fejlődésre, ameddig csak lehetséges. Fontos, hogy a tanítás során változatos tartalmi és módszertani megközelítéseket alkalmazzunk, hiszen bár a kerettanterv nem minden aspektust ölel fel, a pedagógusnak mégis kötelessége, hogy bemutassa a diákoknak a világ sokszínűségét, és felkészítse őket a jövő munkaerőpiacára is.

A szakmai konferencia második napján a mátyusföldi pedagógusok számára lehetőség nyílt, hogy elmerüljenek a Lantos-féle módszer világában. A metodika megalkotója, Lantos Mihály, osztotta meg a résztvevőkkel, hogy saját életének tapasztalatai vezették el őt ahhoz a felismeréshez, miszerint a tanulás nem szükségszerűen unalmas vagy időrabló. Évtizedekkel ezelőtt indult el azzal a céllal, hogy a diákok, szülők és tanárok számára bemutassa: a jobb és bal agyfélteke harmonikus együttműködésével a tanulás élménnyé varázsolható. Az agyunkban rejlő információk könnyen előhívhatók, ha azokat saját magunk által készített színes jegyzetekkel, kódokkal és kreatív "firkákkal" segítjük elő. Ez a megközelítés nemcsak a tudás megszerzését, hanem annak élvezetét is hangsúlyozza.

Lantos Mihály kiemelte az élményszerű oktatás fontosságát.

Related posts