Borfogyasztás: Ki a nagyobb borrajongó?


Bár a globális borfogyasztás folyamatos csökkenést mutat, bizonyos országok továbbra is meghatározó szereplők maradnak, legyen szó a teljes fogyasztásról vagy az egy főre jutó mennyiségről. A boriparnak rugalmasan kell reagálnia a változó fogyasztói trendekre és a gazdasági kihívásokra, hogy a jövőben is fenntartható növekedést tudjon elérni.

A Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) 2025 áprilisi előzetes jelentése alapján a globális borfogyasztás 2024-ben 214 millió hektoliterre csökkent. Ez a szám 3,3%-os csökkenést mutat az előző évhez viszonyítva, és ezzel a legmélyebb szintet jelenti 1961 óta.

A csökkenés mögött számos ok húzódik meg: a háztartások költségvetésére gyakorolt nyomás, az infláció, valamint a mértéktartó alkoholfogyasztás és az alkoholmentes alternatívák iránti fokozódó érdeklődés mind hozzájárulnak ehhez a folyamathoz.

A teljes piaci volumen szempontjából az Egyesült Államok továbbra is vezető szerepet tölt be, ám 2024-ben 5,8%-os csökkenést könyveltek el az előző évhez viszonyítva. Franciaország és Olaszország követi a rangsort: Franciaország 3,6%-os visszaesést mutatott, míg Olaszország meglepő módon 0,1%-os növekedést ért el. Kína esetében pedig figyelemre méltó, 19,3%-os csökkenés következett be, ami különösen aggasztó tendencia.

A 2024-es statisztikák szerint a világ tíz legnagyobb borfogyasztó országa a következőképpen alakul:

Portugália a borfogyasztás terén kiemelkedő szereplő, hiszen az egy főre jutó borfogyasztás élén áll, messze megelőzve a többi országot. A 2024-es adatok alapján a portugálok fejenként 61,1 litert kortyoltak el, míg Olaszország és Franciaország 42,7, illetve 41,5 literes átlaggal követik őket. Ezen a listán Magyarország is figyelemre méltó helyet foglal el 24,4 literes fogyasztásával.

Az egy főre jutó borfogyasztás a különböző országokban a következőképpen alakul:

A borfogyasztás csökkenése több tényező együttes hatásának következménye. A fogyasztói szokások átalakulása, a mértékletesség iránti fokozódó igény és az alkoholmentes alternatívák népszerűségének növekedése mind hozzájárulnak ehhez a trendhez. Továbbá, a gazdasági bizonytalanság és az infláció is jelentős szerepet játszik a borpiac visszaesésében. A borászatnak így kihívás elé kell néznie, különösen a fiatalabb generációk elérésében és a fenntarthatóság iránti elvárásoknak való megfelelésben.

Related posts