"Ez az út újból életet lehelt a legelkötelezettebb városunkba, visszahelyezve azt az ország vérkeringésébe." - M85-ös autóút képekkel.


A hűség napján, Sopron legnagyobb ünnepén Orbán Viktor miniszterelnök szombaton ünnepélyes keretek között adta át az M85-ös gyorsforgalmi autóút új, kétszer kétsávos szakaszát, amely a Fertőrákos csomóponttól egészen Sopron országhatáromig húzódik. Az új útvonal különlegessége a Bécsi domb alatt átvezető 780 méteres dupla közúti alagút, amely nemcsak a közlekedést könnyíti meg, hanem a régió fejlődését is elősegíti.

Az átadóünnepségen Farkas Ciprián (Fidesz-KDNP) polgármester kifejtette, hogy a megépült út révén egy régóta dédelgetett álom vált valóra. Szavai szerint Sopron az elmúlt öt évben olyan fejlődési időszakot élt meg, amelyre a Trianon óta eltelt egy évszázadban nem volt példa.

Hangsúlyozta, hogy a fejlesztések között különösen fontos szerepet játszik az M85-ös gyorsforgalmi út, amely 93 kilométer hosszúságával nem csupán a térséget szeli át, hanem több annál: egy új korszak kezdetét is jelenti kő, beton és aszfalt formájában.

- mondta.

A határig vezető útszakasz átadása azt is jelenti, hogy a Sopron belvárosa végre "fellélegezhet" az áthaladó teherforgalom terhe alól, egy olyan körgyűrű jön létre a város körül, amely a közlekedési nehézségeket is számottevően enyhíti.

Barcza Attila, a Fidesz országgyűlési képviselője Sopron és környékén, hangsúlyozta, hogy a nemzeti kormány elkötelezett munkájának eredményeként 2020 decemberében Sopron csatlakozott az országos gyorsforgalmi úthálózathoz. Az M85-ös út teljes szakasza megnyílik, lehetővé téve a közlekedést egészen az országhatárig.

- fejtette ki.

Az avatóünnepségen az alagútpár bejáratánál Orbán Viktor miniszterelnök, Molnár Ágnes (Fidesz) és Barcza Attila (Fidesz) országgyűlési képviselőkkel, valamint Farkas Ciprián polgármesterel közösen vágta át nemzeti színű szalagot, a létesítményt Veres András győri megyéspüspök áldotta meg.

Az M85-os autóút a fertőrákosi csomópont - Sopron országhatár közötti 4,12 kilométer hosszúságú szakasza, bruttó 67,2 milliárd forintnyi, teljes mértékben állami forrásból valósult megvalósult meg. A kivitelezést az SDD konzorcium végezte, a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. közreműködésével.

A projekt keretein belül megvalósult egy 780 méter hosszú közúti alagút, továbbá két felüljáró is épült a Sopron-nyugat különszintű csomópontnál, valamint a Sopron-északnyugati elkerülő út kereszteződésénél.

Sopron északnyugati elkerülőjének 3,6 kilométeres szakasza májusban ünnepélyesen megnyílt a forgalom előtt. A projekt keretében felújították a 84-es főutat, amely már eddig is két sávos volt mindkét irányban, egészen a határátkelőig. A fejlesztés nemcsak a közlekedés gördülékenyebbé tételét célozta, hanem a régió infrastrukturális fejlődését is szolgálja.

A 780 méter hosszú alagútpár építése 2020 októberében indult és 1360 napig tartott. A bányászati munka során több tíz méterrel a föld alatt dolgoztak a szakemberek.

Az alagútban a balesetmentes közlekedés biztosítása érdekében egy sor fejlett technológiai megoldás áll rendelkezésre. Összesen 34 kamera figyeli a forgalmat, míg a segélykérő és tűzjelző nyomógombok azonnali segítséget nyújtanak vészhelyzet esetén. A LED táblák irányítják a járművek mozgását, kiegészítve a burkolathőmérséklet-jelzők és forgalomszámláló eszközök által gyűjtött adatokkal. Az útburkolati aktív prizmák és a fénysűrűségmérő szenzorok hozzájárulnak a láthatóság javításához, míg a szellőztető ventilátorok biztosítják a friss levegőt. A hang- és fényjelző készülékek, valamint a hangszórók gyors tájékoztatást nyújtanak a járművezetők számára. A 2024 júliusában megkezdődött próbaüzem során több mint 120 különböző forgalmi helyzetet teszteltek, hogy garantálják az alagút biztonságát és a zökkenőmentes közlekedést.

Related posts