Hogyan kommunikál az önvezető Opel a gyalogosokkal? Képzeld el, hogy a jármű különböző fény- és hangjelek segítségével jelzi a szándékait. Ha például megállni készül, egy pulzáló fény vagy egy barátságos hang figyelmezteti a gyalogosokat, hogy biztonságos


Az önvezető autók világában a külső kommunikáció szerepe még fontosabbá válik, és a terület fejlesztései rendkívüli sebességgel haladnak. Az optimista nézőpont szerint az önvezetés forradalmasíthatja az autózást, könnyebbé és – ideális esetben – balesetmentessé téve azt. Ugyanakkor e technológia új kihívásokat is hoz magával. Sofőr nélkül ugyanis a hagyományos külső kommunikáció eltűnik, így valamilyen alternatív megoldásra van szükség. A vezetés alapvető részét képezi a metakommunikáció, amely magában foglalja például a közlekedők közötti szemkontaktust és a kézjelek használatát. E kihívásra a külső képernyők jelenthetnek megoldást, és több márka is kísérletezik ezzel. Az Opel és a Darmstadti Műszaki Egyetem közös projektje, a Grandland, például innovatív elképzeléseket mutatott be. Az SUV képes kommunikálni a környezetével, amikor önvezető üzemmódban halad, ilyenkor kék fénnyel jelzi a kanyarodást, amely egyértelműen megkülönböztethető minden más jelzéstől. A gyalogosok figyelmeztetésére lilára vált a menetfény, és a megszokott Opel logó helyett piktogram jelenik meg. Ha az autó zökkenőmentesen tud áthaladni, a fények zöldre váltanak, és egy zöld piktogram is megjelenik. Amennyiben pedig nincs szükség semmilyen jelzésre, az Opel embléma visszatér a kijelölt helyére. Bár a külső kommunikáció jelentősen hozzájárulhat a közlekedési biztonsághoz, elengedhetetlen egy egységes jelrendszer kidolgozása is. Nem lenne reális elvárni a gyalogosoktól, hogy minden gyártó különböző jelzéseit és színeit dekódolják. Az egységes szabályozás hiányában nehezen képzelhető el, hogy a gyártók önvezető autóik külső kommunikációját összehangolják.

Related posts