Így történt a 242 ember tragikus végzete – egy szimuláció az Air India katasztrófájáról A levegőben lebegő álmok és remények hamarosan rémálommá váltak, amikor az Air India egyik járata katasztrofális végzetbe sodródott. A szimuláció révén részletesen me


Számítógépes szimuláció révén sikerült visszaidézni az Air India AI 171-es járatának szomorú végső pillanatait. A felvételen nyomon követhető, ahogyan a 242 utassal a fedélzetén lévő repülőgép irányítását elveszíti Ahmadábád felett.

Indiát múlt csütörtökön tragikus légi baleset rázta meg, amikor az Air India AI 171-es járata néhány perccel a felszállás után zuhant le Ahmadábád városának egyik sűrűn lakott területén. A Boeing 787 Dreamliner, amely 242 emberrel - 230 utassal és 12 fős személyzettel - volt tele, sajnos mindössze egyetlen túlélőt hagyott maga mögött a fedélzeten tartózkodók közül. A katasztrófa következményeként további körülbelül 30 földi áldozat is életét vesztette, amikor a gép a közeli épületekbe csapódott. Egy friss szimuláció most részletesen bemutatja, hogy mi történhetett a repülőgép felszállását követő percekben.

A délután 1 óra 39 perckor, a 23-as kifutópályáról London irányába felszálló gép zavartalan időjárási viszonyok között, ragyogóan tiszta égbolt mellett hagyta el Ahmadábád Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőterét. A repülőgép alig 625 láb, azaz körülbelül 191 méter magasságot ért el, amikor hirtelen, váratlanul meredek magasságvesztésbe kezdett.

Délután 1 óra 42 perckor a pilóták vészhelyzeti hívást indítottak, "Mayday" üzenetet küldve a légiforgalmi irányításnak. Ez volt az utolsó kapcsolatfelvétel a géppel. Két perccel később, 1 óra 44 perckor a radar kijelzője már nem jelezte a repülőgépet, amely a Mean Nagar lakónegyedben, közvetlenül a repülőtér határain kívül szenvedett balesetet.

A BJ Orvostudományi Főiskola egyik épületébe csapódott a gép, ahol éppen diákok tartózkodtak. A becsapódás következtében egy félelmetes robbanás rázta meg a környéket, majd sűrű, fekete füstfelhő kezdett gomolyogni a katasztrófa helyszínéről, elborítva a teret.

A baleset egyetlen túlélője Vishwash Kumar Ramesh volt, aki a 11A ülésben, az első osztályú gazdasági kabin első sorában ült, közvetlenül a vészkijárat mellett. Ramesh elmondása szerint a felszállást követően mindössze harminc másodperccel később hirtelen hangos robajt hallott, ezt követően pedig a repülőgép drámai magasságvesztésbe kezdett – olvasható az Index beszámolójában.

A vizsgálat még folyamatban van, de a szakértők több lehetséges forgatókönyvet is felvázoltak. A túlélő által hallott hangos zaj hajtómű-meghibásodásra utalhat. Különös, hogy a felvételeken nem látható füst, ami arra enged következtetni, hogy mindkét hajtómű egyidejűleg veszíthette el a tolóerejét.

Egy alternatív magyarázat a repülőgép vezérlőfelületeinek, különösen a szárnyak féklapjainak lehetséges meghibásodása. A Boeing 787 Dreamliner normál felszállási eljárása megköveteli, hogy a féklapokat előre meghatározott állásba állítsák - általában "flaps 5" vagy annál magasabb pozícióra. Az ahmadábádi eset kapcsán úgy tűnik, hogy a féklapok vagy teljesen behúzva maradtak, vagy egyáltalán nem nyíltak ki a felszállás során.

A behúzott féklapokkal történő felszállás drasztikusan csökkenti a felhajtóerőt alacsony sebességen és magasságon, veszélyeztetve a gép emelkedési képességét és jelentősen növelve az átesés vagy a teljes irányítás elvesztésének kockázatát.

A vizsgálat legújabb eredményei szerint a repülőgép vészhelyzeti áramfejlesztőt használhatott, ami kérdéseket vet fel a hajtóművek működésével kapcsolatban a felszállás pillanatában - idézi a Daily Mailt a magyar hírportál.

Ez a felfedezés megerősíteni látszik a szakértők által korábban felvetett kettős hajtómű-meghibásodás elméletét. A repülőgépekben használt vészhelyzeti rendszerek, az úgynevezett "ram air turbine" kis propellerek, amelyek a gép törzsének alján helyezkednek el, és tartalék áramfejlesztőként működnek. Ezek a vészhelyzeti rendszerek automatikusan aktiválódnak repülés közben, ha mindkét hajtómű meghibásodik, vagy ha a hidraulikus rendszer nyomása lecsökken.

A vizsgálat kimenetele az indiai hatóságok által hamarosan nyilvánosságra kerül, ami várakozással tölti el a közvéleményt. A feketedoboz elemzése jelenleg is folyamatban van, és reméljük, hogy ez a részletes vizsgálat segít feltárni a tragédia valódi okait.

India légügyi biztonsági felügyelete napokkal a tragédia után, kedden közölte, hogy az Air India Boeing 787-es flottáján végzett felügyeleti ellenőrzések nem tártak fel jelentős biztonsági problémákat - írja a Reuters. A Polgári Repülési Főigazgatóság (DGCA) nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy "a repülőgép és a kapcsolódó karbantartási rendszerek megfeleltek a jelenlegi biztonsági szabványoknak".

A hatóság bejelentette, hogy az Air India flottájának 33 Boeing 787-es repülőgépe közül 24 már átesett a "megerősített biztonsági ellenőrzésen", amelyet a légitársaság a legutóbbi tragédia következtében rendelt el. A DGCA a légitársaság vezetőivel folytatott megbeszélés során aggodalmát fejezte ki az Air India által nemrégiben bejelentett karbantartási problémák miatt.

Related posts