Melyik helyet válasszuk a repülőgépen, ha a baleset elkerülhetetlen?


A CNN szakértők véleményét kérdezte meg arról, hogy a repülőgépek mely ülései lehetnek a legbiztonságosabbak. A téma a közelmúltban történt azeri és dél-koreai légikatasztrófák fényében került a figyelem középpontjába. Egy korábbi tanulmány alapján a gép hátsó része tűnhet kedvezőbb választásnak, de a szakértők hangsúlyozzák, hogy nincs olyan ülés, amely garantálná a túlélésünket egy baleset esetén.

Az utóbbi időszakban számos tragikus repülőgép-baleset rázta meg a légiközlekedést, ami miatt a CNN szakértők véleményét kérte ki arról, hogy mely ülések a legbiztonságosabbak a légi utazások során. Az elemzések és tapasztalatok alapján kiderült, hogy bizonyos helyek a gépen kedvezőbbek lehetnek a túlélés szempontjából.

Sokan úgy vélik, hogy a repülőgép hátsó ülései biztonságosabbak, és ezt a nézetet a legutóbbi azeri és dél-koreai légibalesetek részben alátámasztották. Az azeri esetben az összes túlélő a gép hátsó szegmensében tartózkodott, amely a baleset következtében szinte érintetlen maradt. Ezzel szemben a dél-koreai járatnál a két túlélő a gép farában található személyzeti ülésen ült.

A CNN azonban kiemelte, hogy a Time Magazin 2015-ös kutatása alapján a repülőgépek hátsó harmadában a halálozási arány átlagosan 32 százalék volt. Ezzel szemben az első harmad 38, míg a középső harmad 39 százalékos arányt mutatott. Érdekes módon a hátsó részben a középső ülések számítottak a legbiztonságosabb választásnak, hiszen ott csupán 28 százalék volt a halálozási kockázat.

Hassan Shahidi, a Flight Safety Foundation vezetője, valamint Cheng-Lung Wu, a Sydney-i Egyetem légi közlekedési szakértője együttesen megjegyezték, hogy "jelenleg nincsenek olyan adatok, amelyek bizonyítanák az ülőhelyek elhelyezkedése és a túlélési esélyek közötti kapcsolatot."

A londoni University of Greenwich professzora, Ed Galea a repülőgép-balesetek evakuálását vizsgálta, majd azt nyilatkozta, hogy a légi járatokon nincs teljesen biztonságos ülőhely, de megjegyezte, hogy annak elhelyezkedése befolyásolhatja a gép elhagyásának sikerességét.

A modern repülőgépek kialakítása során figyelembe vették, hogy képesek legyenek elviselni akár 16G-s ütközéseket is.

- közölte Galea a CNN-nel. Vagyis a balesetek többségében az ütközés túlélhető, viszont az evakuálás késlekedése és a tűz nagyobb veszélyforrást jelent.

A kutatás során a professzor megállapította, hogy azok, akik egy vészkijárathoz öt soron belül ülnek, lényegesen nagyobb eséllyel élik túl a repülőgép-baleseteket. A túlélési esélyek tovább növelhetők, ha az utas a folyosó melletti ülések egyikét választja, mivel így kevesebb emberen kell áthaladnia a mentési folyamat során. Ezért a tanulmány eredményei alapján elmondható, hogy minél közelebb helyezkedik el valaki a vészkijárathoz, annál valószínűbb, hogy túléli a balesetet.

Geoffrey Thomas, a 42 000 Feet légi közlekedési hírportál szerkesztője hangsúlyozta, hogy az utasok kézipoggyászaik magukkal hurcolásával jelentősen lelassítják a kijutást vészhelyzetekben. Ezt a problémát jól szemlélteti a 2019-es Aeroflot-baleset, amely során 41 ember vesztette életét. A tragikus eseményről készült videofelvételen jól látható, hogy az utasok pánikban, az égő repülőgép fedélzetén próbálnak menekülni, miközben poggyászaikat sem hajlandók hátrahagyni. Thomas véleménye szerint az ilyen magatartás rendkívül veszélyes, és javasolja, hogy bűncselekménynek minősítsék, ha valaki egy vészhelyzet során a kézipoggyászával együtt próbál meg kijutni a gépből.

A CNN szakértők véleménye nyomán öt kiemelkedő tanácsot állított össze, amelyek segíthetnek a legjobb döntések meghozatalában:

Related posts