Cím: Különös Szerelem: 7 Romantikus Film, Ahol Óriási Korkülönbség Képviseli a Szerelem Határait A szerelem nem ismer határokat, és ezt a filmek világa is gyakran bizonyítja. Az alábbiakban bemutatunk hét romantikus filmet, amelyekben a főszereplők közöt
A kor csupán egy szám? Vagy az életkorral összefonódó tapasztalatok és társadalmi státusz eltérései bonyolultabbá teszik az ilyen jellegű kapcsolatokat? Fontos-e, hogy az idősebb fél nő vagy férfi? Ezekre a kérdésekre talán választ adhatnak a következő filmek.
Romantikus remekmű vagy zavarba ejtően eltévedt pedofil érzelem? Ahogy telnek az évek, egyre inkább a második értelmezés felé hajlunk, amikor újra szemügyre vesszük Stanley Kubrick filmjét, amely Vladimir Nabokov legismertebb művének adaptációja. Kubrick és James Harris producer kifejezetten azzal a céllal vágtak bele a regény megfilmesítésébe, hogy a középkorú Humbert figuráját sokkal vonzóbb fényben tüntessék fel, aki "szerelmes" egy fiatal lányba. Ha ez önmagában nem lenne elég megdöbbentő, itt van egy megjegyzés Harristől: "Tisztában voltunk vele, hogy Lolitát szexuális tárgyként kell bemutatnunk, hogy a közönség megértse, miért vágyik rá mindenki". Érdekes, hogy a lányt alakító Sue Lyon mindössze 14 éves volt a forgatás alatt.
A „Diploma előtt” film kétarcú története remekül tükrözi a fiatalok életének zűrzavaros és impulzív természetét, miközben az egyetem utáni élet kihívásait és a felnőtté válás nehézségeit is bemutatja. Egyik nézőpontban Benjamin Braddock (Dustin Hoffman) egy önző, kiállhatatlan figura, akinek ifjúkori hisztijei miatt romba dönti egy család életét. De vajon Mrs. Robinson (Anne Bancroft) a valódi gonosz, aki elcsábítja őt? Vagy csupán egy eltévedt fiatal férfi áldozata, aki a fiatalemberben találja meg azt a rég vágyott izgalmat, ami elnyomott háziasszonyként sosem adatik meg számára? Végső soron a film bonyolult érzelmi szálai és a karakterek komplexitása mellett a színészi alakítások és a zenék is emlékezetessé teszik ezt a klasszikust.
A "Harold és Maude" még napjainkban is rendkívül merésznek tűnik; elképzelhetjük, milyen sokkoló élmény volt ez a film a nézők számára 1971-ben! Ez a fekete humorral átszőtt, romantikus egzisztencialista vígjáték egy fiatal férfi, Harold (Bud Cort) és egy hetvenes éveiben járó nő, Maude (Ruth Gordon) furcsa, mégis lenyűgöző kapcsolatát mutatja be. De a történet igazi pikantériája abban rejlik, hogy a két főszereplő közös szenvedélye a halál körüli tevékenységek: rendszeresen részt vesznek idegenek temetésein, ahol találkoznak egymással. Ami viszont a legmeglepőbb, az az, hogy a film végül egy intim, életigenlő történetté alakul, amelyben a korkülönbség nem válik a kapcsolatuk terhévé, hanem éppen ellenkezőleg: erőssé.
A titkárnő egy olyan kapcsolatot tár elénk, amelyből akár meglehetősen zűrös helyzetek is adódhatnának: a huszonéves titkárnő (Maggie Gyllenhaal) viszonyt kezd sokkal érettebb főnökével (James Spader, aki a Karambol és a Szex, hazugság, videó után már a harmadik szokatlan szexfilmjét tüntetheti fel a szakmai önéletrajzában). Meglepetésünkre, ahogy a film egyre furcsább fordulatokat vesz, úgy válik egyre intimebbé is. A titkárnő az egyik olyan ritka alkotás, amely közönségbarát módon mutat be egy egészséges, kölcsönös tiszteleten és beleegyezésen alapuló BDSM-kapcsolatot, ahol mindkét fél megérdemli a boldog befejezést a történet végén.
Lehetséges-e, hogy egy pedofil náci szimpatikus legyen? Naaaa, és mi a helyzet, ha Kate Winslet játssza el a szerepét? Stephen Daldry rendező merész nyíltsággal vállalkozik arra, hogy ezt a provokatív kérdést boncolgassa történelmi drámájában, amelynek helyét nehéz meghatározni – de az biztos, hogy nem könnyű elfelejteni. A „Felolvasó” bemutatása óta a filmet pedofília ábrázolásával és a holokauszt relativizálásával is megvádolták, amelyek ügyét valószínűleg egyik alkotó sem hirdeti büszkén. Ugyanakkor Winslet és Ralph Fiennes lenyűgöző teljesítményt nyújtanak, és Bruno Ganz holokauszttúlélőként való szereplése különösen figyelemre méltó, mindössze három évvel az után, hogy Adolf Hitlerként félelmetes alakítást nyújtott A bukásban. A „Felolvasót” nem ajánlanánk lelkendezve másoknak, de a bátraknak érdemes lehet egy óvatos vetítést szánniuk rá.
Az Őrült szív című filmben újra találkozhatunk Maggie Gyllenhaal karakterével, aki egy nála idősebb férfi iránt érez vonzalmat. E férfi szerepében a kiöregedett, alkoholista countryzenész, Jeff Bridges brillírozik, akiért Oscar-díjat is kapott. A kritikusok egyöntetű véleménye szerint Bridges alakítása az, ami igazán kiemeli a filmet a hasonló tematikájú alkotások közül. A korkülönbség Gyllenhaal karaktere és Bridges figurája között nem tűnik annyira zavarónak: a fiatal nő egy felnőtt, saját lábán megálló egyén, akinek mentális érettsége még a zűrös, küzdő Bridges-t is felülmúlja. Ezenkívül Gyllenhaal karaktere bátran kiáll magáért, amikor a kapcsolatuk határait feszegetik. Végül a történetük egy megnyugtató lezárásban culminál, így nem valószínű, hogy az Őrült szív lesz az a film, amelynek korkülönbsége miatt hosszú éveken át vitatkoznánk.