Kyndryl kutatása: A vállalatok többsége még nem tapasztalja meg a mesterséges intelligencia előnyeit - mi ennek az oka? - E-volution - DigitalHungary - Ahol a digitális és a valóság határai elmosódnak. Fedezd fel a virtuális világ rejtelmeit!

A Kyndryl (NYSE: KD), a vállalati küldetéskritikus technológiai szolgáltatások vezető globális szolgáltatója bemutatta új, globális tanulmányát, amely szerint csak kevés szervezet tett lépéseket annak érdekében, hogy munkaerő-stratégiáját összehangolja a mesterséges intelligencia technológia fejlődésével. Azok a vállalatok, amelyek ezt megtették, előnyre tettek szert a technológiába történő befektetések megtérülésének versenyében.
A jelentés egy átfogó felmérés eredménye, amely több mint 1000 felsővezető – üzleti és technológiai döntéshozók – véleményét tükrözi. Ez a kutatás 25 különböző iparágat és nyolc földrajzi térséget vizsgál. A Kyndryl első People Readiness Report című dokumentuma figyelemre méltó ellentmondást derít fel az MI-be történő befektetések és a munkaerő felkészültsége között:
A vállalatok körülbelül 95%-a már aktívan befektetett mesterséges intelligencia technológiákba.
* A vezetők 71%-a szerint a munkaerő még nem áll készen a technológia hatékony hasznosítására
A vállalatok 51%-a úgy gondolja, hogy hiányzik a szükséges szaktudásuk az MI (mesterséges intelligencia) hatékony kezeléséhez.
A vezérigazgatók körében végzett felmérés alapján a válaszadók 45%-a úgy véli, hogy a munkatársaik többsége ellenérzéseket táplál az mesterséges intelligenciával kapcsolatban, sőt, sokan kifejezetten ellenségesen viszonyulnak hozzá.
Az iparágak között jelentős különbségek vannak. A banki/pénzügyi szolgáltatások és a biztosítási szektor vállalatai számolnak be a legnagyobb felkészültségről, míg az egészségügy jelentősen le van maradva.
„Mindeddig csupán egy szűk vállalati réteg volt képes az MI-t sikeresen integrálni üzleti fejlődésébe” – nyilatkozta Michael Bradshaw, a Kyndryl Alkalmazások, Adat és MI globális vezetője. – „A jelentés világosan rávilágít arra, hogy míg az adatarchitektúra és a technológiai alapinfrastruktúra elengedhetetlenek, azok a cégek, akik nem helyezik a munkaerőt a középpontba, hátrányba kerülnek.”
Bár számos szervezet kísérletezik az mesterséges intelligencia integrálásával, eddig csak kevesen tudták maradéktalanul kihasználni azokat az innovatív lehetőségeket, amelyek új termékek és szolgáltatások születéséhez vezethetnek. A generatív MI-eszközök a legelterjedtebbek a piacon, mégis a megkérdezett tíz vezető közül csupán négy számolt be arról, hogy az MI-alapú elemzések segítségével képesek javítani döntéshozatali folyamataikat vagy növekedést elérni. Ráadásul csak az érintettek ötöde jelezte, hogy az MI alkalmazásának elsődleges célja náluk az új termékek és szolgáltatások fejlesztése.
Egy újabb kutatás rávilágít arra, hogy egy kis, de dinamikus csoport – az úgynevezett AI-élharcosok (AI Pacesetters) – már sikeresen integrálta a mesterséges intelligenciát az üzleti növekedés érdekében. E közben nem csupán a technológiai fejlesztésekre, hanem a munkaerő megfelelő felkészítésére is hangsúlyt fektetnek. Ezek a vállalatok tudatos, stratégiai döntéseket hoznak a munkaerő terén, aminek eredményeként a munkavállalók elégedettsége is növekszik. Az AI-élharcosok három kulcsfontosságú kihívást sikeresen leküzdöttek:
1. Szervezeti változásmenedzsment: Az AI-élharcosok háromszor akkora valószínűséggel dicsekedhetnek olyan MI-változáskezelési stratégiával, amelyet teljes mértékben sikerült implementálniuk.
2. Az alkalmazottak mesterséges intelligenciába vetett bizalomhiánya: Az AI-élharcosok körében 29%-kal alacsonyabb a valószínűsége annak, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos félelmeket a munkavállalói elkötelezettség csökkentő tényezőként említik.
3. Készségbeli hiányosságok: az AI-élharcosok 67%-kal nagyobb valószínűséggel értenek egyet azzal, hogy vállalatuk rendelkezik azokkal az eszközökkel és folyamatokkal, amelyekkel pontosan felmérhetik az alkalmazottak jelenlegi készségeit. Tízből négy számol be arról, hogy egyáltalán nem küzdenek kihívással a készségek terén.
"A munkaerő felkészítése a mesterséges intelligencia korszakára könnyen kimondható, de nehéz megvalósítani - mégis sürgető feladat a vállalatvezetők számára" - mondta Maryjo Charbonnier, a Kyndryl humánerőforrás-vezetője. - "A Kyndrylnél egy teljes ökoszisztémát működtetünk, amely a kultúra és rendszerek szintjén is felkészíti szakembereinket és az üzleti folyamatainkat az állandó változásra. Ez azt jelenti, hogy előre jelezzük az MI üzleti hatásait, megértjük és összekapcsoljuk a tudás-információkat az ügyféligényekkel, és többcsatornás megközelítést alkalmazunk az alkalmazottak felkészítésére - beleértve a generatív MI-eszközök használatát is."
A vezérigazgatók körében sokkal gyakoribb, hogy úgy vélik, vállalatuk még csak az MI bevezetésének első lépéseinél tart, mint például a CIO-k vagy CTO-k esetében. Ezen kívül 2,5-szer nagyobb valószínűséggel érzik úgy, hogy technológiai infrastruktúrájuk nem megfelelő. A különböző nézőpontok a mesterséges intelligenciával kapcsolatos munkaerő-kihívások kezelésében is megjelennek: a CEO-k sokkal inkább hajlamosak külső szakértőket felvenni, mintsem saját munkatársaik továbbképzésére fókuszáljanak.
"A kedvező hír az, hogy azok a cégek, ahol a felső vezetés között konszenzus van, nemcsak hogy egy irányba tartanak, hanem már most tapasztalják ennek előnyeit is" - nyilatkozta Kim Basile, a Kyndryl informatikai vezetője. - "Ez a folyamat nem egyszerű, de elengedhetetlen, hogy a technológiai stratégiák összehangolódjanak az üzleti célokkal, ha a vezetők valóban ki akarják aknázni a mesterséges intelligencia által kínált lehetőségeket."