A háromszéki vízszolgáltató ügyfelei egy megbízható és stabil rendszerre várnak.

Március óta nehézkesen működik az új számlázási rendszer a Hydrokovnál, amely korábban Közüzemek Rt. néven volt ismert. A felmerült hibák miatt sok felhasználó késlekedve kapja meg a számláit, ráadásul a cég hivatalos honlapja sem működik megfelelően. Az illetékesek azonban azt ígérik, hogy őszre rendeződhet a helyzet.
Már hónapok teltek el azóta, hogy a háromszéki vízszolgáltató bevezette új informatikai rendszerét, de sajnos a felhasználók számára ez még mindig problémákat okoz. A szolgáltató weboldalán jelenleg sem a számlák letöltése, sem a kifizetése, sem pedig a vízóra állásának bejelentése nem működik megfelelően. Gyakori, hogy a számlák késlekednek, és még a pontosan fizető ügyfelek esetében is előfordulhat, hogy elmaradásokat jeleznek. Ezért szinte lehetetlenné válik a helyes elszámolás nyomon követése - panaszolta egy olvasónk. Kozsokár Attila vezérigazgatóval beszélgettünk, aki részletesen ismertette velünk, mi történt azóta, hogy márciusban az új rendszer bevezetésre került, és mit várhatunk a következő hónapokban.
A Hydrokov négy hónappal ezelőtt indította el a modern, integrált rendszert, amely nem csupán könyvelési és számviteli szempontból jelent újdonságot, hanem a vállalatirányítás területén is. A projektet egy bukaresti szoftvercég segítségével valósították meg, és a fő célkitűzés az volt, hogy a különböző adatbázisokban tárolt sepsiszentgyörgyi, kézdivásárhelyi, kovásznai és bodzafordulói ügyfelek adatait egyetlen kompakt rendszerbe integrálják, ezzel pedig felgyorsítsák a számlázási folyamatokat. A szoftver bevezetését megelőzően hónapokig tartó alapos előkészítési munka folyt: részletesen felmérték a meglévő rendszereket, és az új szoftvert a szolgáltató igényeihez igazították. Amikor az új rendszer végre elkészült, a régi rendszert villámgyorsan elhagyták: az összes szükséges információt áttöltötték, és március 1-jén zökkenőmentesen áttértek az új megoldásra. Ezzel párhuzamosan elindult egy tanulási folyamat is, amely hozzájárul a rendszer hatékonyabb kihasználásához.
Az új rendszer bevezetése után számos olyan részletprobléma és kisebb-nagyobb hiba merült fel, amelyek az előzetes tervezés során nem voltak láthatók, vagy amelyeket a szoftverfejlesztők nem értettek meg elsőre. Például, ha egy fogyasztó becsült fogyasztási értéke túl magasra sikeredett, és a tényleges leolvasás során kiderült, hogy a lakó valójában kevesebbet használ, akkor a következő számlát ennek megfelelően kell kiállítani - ezt a programot is meg kellett tanítani. "Ezek mind apróságnak tűnő, de annál fontosabb részletek, amelyek akadályozták a zökkenőmentes működést. Olyan helyzetekhez vezettek, ahol a számlák kiállításának határidejét túlléptük. A szoftver tehát alapvetően működik, de még akadnak nehézségeink" - nyilatkozta Kozsokár Attila. Hozzátette, hogy számukra ez a helyzet rendkívül kellemetlen, és könyvelési szempontból is megterhelő ez az időszak, ráadásul a nyári szabadságolások is lassítják a folyamatot. Céljuk, hogy szeptember elejére az augusztusi számlákat időben ki tudják küldeni. A program kezeléséhez a szoftvercég szakembereinek segítségét is kérték, és a következő két hétben egy szakértői csoport érkezik Háromszékre, hogy támogassa a betanulási folyamatot.
A megbízott szoftvercég tapasztalatai alapján egy új program bevezetése optimális körülmények között körülbelül hat hónapot vehet igénybe, de előfordulhat, hogy a folyamat akár egy évig is elhúzódik. A vezérigazgató abban bízik, hogy a felmerülő problémákat minél előbb sikerül orvosolni. Különösen fontos, hogy a weboldal zavartalanul működjön, hiszen jelenleg nem lehet sem vízóraállást jelenteni, sem számlát letölteni vagy kifizetni. "Ebben a helyzetben a szoftvercégnek egyeztetnie kell a weboldal fejlesztőjével a kódolásról, hogy minden zökkenőmentesen működjön" - hívta fel a figyelmet az igazgató, aki optimistán áll a helyzethez, hiszen hasonló problémákat sikerült már megoldani az elektronikus pénzügyi szolgáltatóknál is, például a PayPoint és a PAGO alkalmazások esetében, ahol kezdetben szintén előfordultak pontatlanságok.
Kozsokár Attila tisztában van az ügyfelek elégedetlenségével. Megjegyezte, hogy a legtöbb visszajelzés a weboldal hiányosságaira vonatkozik. Nem meglepő, hiszen a honlapra 4-5 ezer felhasználó regisztrált, és már hozzászoktak a működéséhez. "Célunk az volt, hogy ezt a felhasználói bázist megőrizzük és tovább növeljük. Ezért kiemelt fontosságú számunkra, hogy a problémák minél előbb megoldódjanak. Folyamatosan dolgozunk rajta" - tette hozzá az igazgató.
Az is igaz, hogy több esetben később állítják ki a számlákat a korábban említett problémák miatt, de ez nem azt jelenti, hogy nem állítják ki egyáltalán. "Azoktól, akik késve kapják meg a számlát, elnézést kérünk. Viszont abban az esetben, hogyha egyáltalán nem kapott számlát a fogyasztó, akkor már máshol kell keresni a problémát" - húzta alá a Hydrokov vezetője. A számlák kihordását szerződéses alapon postaszolgálat végzi, náluk is történhet fennakadás.
Több panasz érkezett a szolgáltató által végzett becslések pontosságával kapcsolatban. "A régi rendszerben a fogyasztási becslés hat hónapos átlagra épült, ami jól megalapozta a számításokat. Az új szoftver bevezetésével azonban még nem állnak rendelkezésre elegendő adatok a megbízható becslésekhez. Ezért előfordulhat, hogy a becslések nem teljesen pontosak, amiért elnézést kérünk a fogyasztóktól. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez csupán átmeneti probléma, és idővel megoldódik" – mondta Kozsokár. Négy hónap elteltével a rendszer képes lesz komolyabb adatelemzések elvégzésére, emellett a vízórák leolvasásakor is pontosabbá válnak a számok, így a korábban esetlegesen téves becslések is helyre állnak.
A Hydrokov jelenleg egy innovatív telefonos alkalmazás kifejlesztésén munkálkodik, amely nem csupán a vízóra állásának bejelentését teszi lehetővé, hanem emellett értesíti a felhasználót a számlázási időszak kezdetéről, a számla kiállításának időpontjáról, továbbá a közelgő befizetési határidőről is. Kozsokár Attila tájékoztatása szerint ennek az alkalmazásnak az elindítása várhatóan 2-3 hónapon belül megvalósul.