Az államtitkár elárulta, miért állnak még mindig a vonatok a magyar-román határon.


"A román határon nem csak azért áll meg a vonat, mert útlevélvizsgálat van, hanem azért, mert műszaki vonatvizsgálatot és mozdonycserét kell végezni. A vonatvizsgálat a kölcsönös bizalmi megállapodással elkerülhető (nyugat felé így van), de ehhez a nemzetközi egyezmények alapján legalább fél éves vizsgálati protokollon kell átesni, amit az Építési és Közlekedési Minisztérium el is kezdett" - írta a Telexnek címzett válaszában Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára. Több olvasónk is érdeklődött arról, vajon miért állnak meg még mindig a vonatok Magyarország és Románia határán még azután is, hogy Románia január 1-jével a schengeni zóna részévé vált, így tehát megszűnt a határellenőrzés. Ezt a kérdést tettük fel a minisztériumnak is.

Nagy Bálint államtitkár válaszában kiemelte, hogy "az Építési és Közlekedési Minisztérium képviseletében, a magyar állam nevében, az érintett nemzetközi vonatok Magyarország területén belüli megrendeléséért felelős. Ezzel szemben a vonatok Románián belüli szakaszainak menetrendjét a román állam határozza meg, hiszen ezek a vonatok kulcsszerepet játszanak az egyes országokon belüli hivatásforgalmi közszolgáltatások biztosításában. Ennek következtében a menetrend módosítása kétoldalú nemzetközi egyeztetéseket és megállapodásokat igényel a magyar és román vasúttársaságok között. E folyamat azt is jelenti, hogy a módosítások következtében mindkét ország belföldi menetrendje, a csatlakozások, valamint az egész rendszer átalakul. A változások implementálása normál esetben akár egy évet is igénybe vehet."

Az uniós belügyminiszterek tanácsa 2024. december 12-én hozta meg a döntést Románia és Bulgária schengeni övezethez való csatlakozásáról. Ausztria pedig 2024. december 9-én bejelentette, hogy nem fogja megakadályozni a két új tagállam belépését. A 2024/25-ös menetrend azonban Magyarországon és Romániában már jóval korábban nyilvánosságra került, ahogy azt a vasúttársaságoknak is előírják az utasok megfelelő tájékoztatása érdekében.

A román oldalon emellett pályafelújítások zajlanak, ezért vágányzári menetrend van életben, és ezen egyelőre nem terveznek változtatni - tájékoztatott az államtitkár.

Nagy Bálint kiemelte, hogy Románia schengeni csatlakozása után is lehetőség van pontszerű határellenőrzések elrendelésére a két ország határán, legfeljebb 6 hónapos időtartamra. Amennyiben ilyen ellenőrzéseket vezetnek be, a vonatoknak ennek megfelelően meg kell állniuk és várakozniuk kell.

A Tanács határozatát követően a MÁV csoport azonnal, már 2024-ben kezdeményezte a kapcsolatfelvételt a román partner vasúttal, hogy csökkentsék a vonatok határon történő tartózkodási idejét és javítsák a menetidőt. A jövő héten a két társaság között egyeztetésre kerül sor a részletekről. A szükséges intézkedések bevezetésének reális időpontja 2025 második felére tehető. Horvátország esetében hasonló folyamat 8-9 hónapot vett igénybe. A határállomásokon a várakozási idő a megadott időponttól kezdve csökkenni fog, bár bizonyos mértékű tartózkodás továbbra is elkerülhetetlen lesz. A határátkelőhelyeken a kocsik alapos műszaki ellenőrzése és a mozdonycsere rövid távon továbbra is szükséges - áll a minisztérium válaszában.

Related posts