Új dimenzióba lépett a magyar és a kínai elektromos járműipari együttműködés, ami jelentős lépést jelent a két ország közötti gazdasági kapcsolatokban. A friss fejlesztések és innovációk révén mindkét fél számára számos lehetőség nyílik meg, erősítve ezze
Hozzátették: a rendezvényen a Magyarországon gyártóüzemet építő kínai gépjárműgyártók és akkumulátorgyártók mellett jelen voltak a beszállítóikat képviselő kínai és magyar szakmai szervezetek, a jelentősebb beszállítók és a témában érintett K+F központok képviselői.
A vállalati szektor együttműködése a közös érdekek mentén új lehetőségeket teremt a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok elmélyítésére. Nagy Márton a magyar-kínai kerekasztal keretében kétoldalú megbeszélést folytatott Xin Guobinnal, az Ipari és Információ Technológiai Minisztérium (MIIT) miniszterhelyettesével. A két ország közötti kapcsolatok fontosságát jól tükrözi, hogy az elmúlt két évben ez volt a negyedik magas szintű találkozó az MIIT vezetői és a nemzetgazdasági miniszter között.
A közlemény szerint emlékeztettek arra, hogy Nagy Márton tavaly októberben aláírta az együttműködési megállapodást Jin Zhuanglong MIIT miniszterrel a 3. Övezet és Út Fórum keretében. A megállapodásban rögzítették, hogy a két intézmény között a tudásmegosztás terén a digitális gazdaság, az új energiaforrással működő járművek, valamint a dekarbonizáció témakörében egyaránt fokozott együttműködés valósul meg.
Megállapodás született arról, hogy az együttműködési kereteket kiterjesztik az akkumulátor-értékláncra is. Továbbá, egy új munkacsoportot is létrehoznak, amely az újenergia-meghajtású járművek ellátási láncának fejlesztésével foglalkozik.
A tárca hivatalos tájékoztatása szerint a miniszter a megbeszélés során hangsúlyozta, hogy az elektromos autózás a jövő kulcseleme, amely a fenntartható, körforgásos gazdaság egyik legfontosabb ágazataként van jelen. Emellett elengedhetetlen, hogy a versenyképes akkumulátoripar is fejlődjön. Jelenleg Magyarország már az élvonalban van a high-tech akkumulátorok gyártásában, azonban az akkumulátorok újrahasznosítása és a nyersanyagok feldolgozása még mindig fejlesztésre szorul, nemcsak hazánkban, hanem egész Európában is.
Ezért az akkumulátor újrahasznosításának iparági meghonosítása, amely európai szinten is versenyelőnyt hozhat hazánk számára. Magyar érdek, hogy ne csak az előkezelés, hanem a teljes feldolgozási ciklus Magyarországra kerüljön, mivel az hazánk versenyképességének fokozása mellett a zöld átállás felgyorsításához is érdemben hozzájárul - közölték.
A kerekasztal megbeszélésen Nagy Ádám iparügyekért felelős helyettes államtitkár az e-mobilitás és versenyképesség magyar elnökségi prioritásainak bemutatásával, kínai partnere, Xin Guobin pedig az együttműködési lehetőségek irányvonalainak áttekintésével adta meg a szakmai konzultáció irányvonalait. A fejlesztést, tervezést és gyakran szolgáltató központot is Magyarországra hozó kínai beruházók a lehető legteljesebb lokalizálási törekvéseikről számoltak be.
A konzultáció során a piaci szereplők rávilágítottak az ipari befektetők számára jelentkező kihívásokra, amelyek közé tartozik a bonyolult európai szabályozásoknak való megfelelés, a jól képzett mérnökök iránti növekvő verseny, a helyi potenciális beszállítókkal való kapcsolatok kialakítása, valamint az ellátási láncok hatékonyságának növelése. A megbeszélés során a kínai és magyar szakmai szövetségek egyértelműen kifejezték elkötelezettségüket, hogy közösen munkálkodjanak egy olyan platform létrehozásán, amely támogatja a gyártók beszállítói és tudásmegosztási igényeit.
A kerekasztal során javaslatként fogalmazódott meg a Zöld Ellátási Lánc Szövetség létrehozása, amely elősegítené, hogy az autógyártás, akkumulátorgyártás és újrahasznosítás mellett a kapcsolódó finanszírozási szolgáltatások lokalizálására is sor kerüljön - közölte az NGM.