Techuniverzumban, ahol a technológia határok nélkül terjed, minden felfedezés egy új kaland kezdete. Itt találkoznak a legújabb innovációk és a kreatív gondolkodás, hogy együtt formálják a jövőt. A digitális világban a határok eltűnnek, és a lehetőségek v


Ha az okosórák piacára gondolunk, joggal juthat elsőként eszünkbe az Apple Watch, hiszen ez az a készülék, amely elhozta az áttörést ebben a szegmensben, és a többi gyártó előszeretettel próbálta másolni az almás vállalat termékét. Mind a mai napig egyfajta szinonimája az okosóráknak az Apple Watch, így nem is meglepő, hogy az elmúlt években mindig ebből adták el a legtöbbet, azonban a múlt év első három negyedévének összesített adatai szerint a Huawei átvette a vezetést az Apple-től az okosórák eladásait illetően.

Az IDC piackutató cég legfrissebb közlése szerint a 2024-es év első három negyedévében globális szinten mintegy 139 millió csuklón viselhető eszközt értékesítettek, legyen szó okosóráról vagy aktivitásmérőről. Ez az eladási szám 1%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ugyanakkor a közölt információkból az is kitűnik, hogy az okosórák iránt jóval nagyobb a kereslet, mivel a tavaly az első három negyedévben 112,2 milliót adtak el (vagyis aktivitásmérőből "csak" 26,8 milliót), de ez is 3,8%-os visszaesést jelent a 2023-ban tapasztaltakhoz képest. Továbbá, bár abszolút számokban sokkal kevesebb akivitásmérőt értékesítettek a gyártók 2024 első kilenc hónapjában, ezek eladási aránya 12,7%-kal emelkedett 2023 azonos időszakához képest. A kétfajta készülék legnagyobb felvevőpiaca - nem meglepő módon - Kína, ahol a 139 millió eszközből 45,8 milliót adtak el.

2024 szeptember végéig a Huawei teljesített a legjobban ebben a szegmensben. A kínai gyártó egy év alatt 16,3 millióról 23,6 millióra növelte az eladási mennyiségét, ami 44,4%-os növekedést jelent. Ezzel az eredménnyel pedig hatalmasat ugrott a világpiaci részesedése is: 11,6%-ról 16,9%-ra. A legnagyobb sikert a márka az új felső kategóriás GT5 és GT5 Pro órákkal érte el, valamint a fejlett rendszerű, megbízható vérnyomásmérésre képes Watch D2-vel. Ebből pedig egyértelműen következik az is, hogy egyrészt a vásárlók nem feltétlenül az olcsó, pénztárcabarát készülékeket keresik, másrészt pedig, hogy az okosórák szempontjából kiemelten fontosak az egészségmegőrzést szolgáló funkciók, ezekkel lehet igazán jó eladási adatokat elérni.

Mindeközben a tavalyi első három negyedévben a dobogó második fokára szorult vissza az Apple, amely hosszú évekig vezette az eladási versenyt. Az almás vállalat eladásai 12,8%-kal estek vissza, 25,8 millió készülék helyett csak 22,5 milliót adtak el, és világpiaci részesedésük is 18,4%-ról 16,2%-ra csökkent. Azt követően, hogy piacra dobták az Apple Watch tizedik generációját, szeptember első felében megugrottak a cég eladásai, rövid időre elérték az első helyet, de ezt hosszabb távon nem tudták fenntartani, ami részben annak is betudható, hogy míg az Apple főként a felső kategóriát célozza - a csuklón viselhető olcsóbb készülékei sem féltétlenül számítanak barátságos árúaknak -, addig a Huawei többféle árszegmensben is jelen van. Természetesen az is lehet, hogy a negyedik negyedévben képes volt fordítani az Apple. Az erre vonatkozó adatok leghamarabb január végén láthatnak napvilágot.

A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Xiaomi állhatott fel, amelynek semmi oka nincs a panaszra. A Smart Band 9-cel a kínai vállalat 2024 első kilenc hónapjában 26,5%-kal tudta növelni az eladásait, amelynek következtében az abszolút számokban kifejezett eladásai 16,2 millióról 20,5 millióra emelkedtek, míg a világpiaci részesedése 11,5%-ról 14,7%-ra.

Külön érdekesség, hogy a Samsung csak a negyedik helyre tudott felkapaszkodni, és jelentősen lemaradt a Xiaomihoz képest. A dél-koreai gyártó 9,3 millióról 11,5 millióra tudta növelni az eladási mennyiséget, ami 24,3%-os emelkedést jelent, közben pedig a világpiaci részesedése is 9,3%-ról 11,5%-ra emelkedett. De még így is több mint 3%-os hátrányban van a Xiaomihoz képest.

Az idei sikerét nagyban köszönheti a Galaxy Watch Ultrának, amely a márka eddigi legnagyobb tudású okosórája. Mondjuk mind megjelenésben, mind névben egyértelműen az Apple Watch Ultrát próbálták másolni, az almás vállalat csúcsokosórájának szíjdesignját is megpróbálták lekoppintani.

Összességében tehát kevéssel, de csökkent a csuklón viselhető eszközök eladása 2024 első három negyedévében, és megváltoztak az erőviszonyok. Ugyanakkor a jövőre nézve ez egyfajta tanulság is a gyártóknak, hogy nem feltétlenül az olcsó termékekkel lehet piacot hódítani, hanem nagyobb hangsúlyt kell fektetni az egészségmegőrző, életjeleket monitorozó funkciókra. Továbbá az is nagy kérdés, hogy egypár éven belül miként fogják megváltoztatni a piaci viszonyokat az okosgyűrűk.

Egyre több eszköz kapcsán lehet hallani a haptikus visszajelzési módról, amely azt jelenti, hogy az elektronikus eszközök tapintható jelek segítségével kommunikálnak a felhasználóval. Ez az esetek túlnyomó többségében valamilyen rezgés formájában valósul meg, ebben pedig nincs semmi újdonság.

A Samsung 2023 februárjában benyújtott szabadalma forradalmasíthatja az okostelefonokkal való interakciót, mivel egy új, fejlettebb tapintási visszajelzési rendszer bevezetését célozza meg. Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala nemrégiben tette közzé az 51 oldalas műszaki dokumentációt, amelyben egy innovatív kijelzőtechnológiát mutatnak be. Ez a kijelzőcsoda kizárólag azon a területen generál tapintható visszajelzést, ahol a felhasználó valóban érintést gyakorol. A szabadalom középpontjában egy olyan kijelzőpanel áll, amely speciális érintés- és nyomásérzékelő szenzorokat, valamint árnyékolt, mini vibrációs egységeket integrál. Ezek az alkatrészek együttműködve képesek pontosan meghatározni, hogy a rezgések hol keletkeznek. Az innovációt ragasztórétegek és keretek tartják össze, míg a vízszigetelés hatékonyan védi a kijelzőt a por és a nedvesség behatolásától. Az elképzelés nem csupán technikai előrelépést jelent, hanem a felhasználói élményt is jelentősen fokozhatja.

Egy ilyen típusú kijelző megérintése olyan élményt nyújt, mintha a felhasználó ténylegesen egy fizikai gombot nyomna meg. Ennek az illúziónak az alapja, hogy a képernyő ívelt szélein elhelyezett érzékelők és rezgésgenerátorok úgy működnek, mint a hagyományos gombok – ahogyan azt a HVG cikkében is kifejtették. Ezekkel a vezérlőkkel lehet állítani a hangerőt, megnyitni különböző alkalmazásokat, vagy akár bekapcsolni a készüléket. A cél az, hogy az okostelefonok olyan érintőképernyővel rendelkezzenek, amely, bár megszünteti a fizikai gombok használatát, mégis képes visszaadni azt az érzést a felhasználóknak, mintha valós gombot nyomnának.

A Samsung véleménye szerint az érintőképernyők sokkal praktikusabbak, mint a hagyományos fizikai billentyűzetek. Az érintőpanelek iránti kereslet folyamatosan növekszik, köszönhetően azoknak az innovatív megoldásoknak, amelyek különböző bemenetek fogadására képesek, például erőérzékelő alkalmazásával. Egyszóval, a Samsung célja, hogy fokozatosan megszüntesse a fizikai gombokat a telefonjain, és az összes vezérlést a képernyőre helyezze át. Ez a megközelítés a mobiltelefonok világában működhet, és sok felhasználó számára kívánatos is lehet, de a dél-koreai cég elhamarkodottan nyilatkozik a fizikai billentyűzetek jövőjéről. Sok olyan felhasználó, aki gyakran ír hosszabb szövegeket vagy programozási kódokat, továbbra is a hagyományos billentyűzetek mellett dönt, ahogyan a játékosok is szívesebben használják a fizikai vezérlőket a számítógépeiken. Tehát bár az okostelefonok terén valóban közeledünk ahhoz, hogy minden funkció az érintőpanelre kerüljön, a fizikai billentyűzetek és perifériák sorsa egyelőre még korántsem dőlt el.

Related posts