Vajdasági magyarok a szegedi BYD-nél, tízpontos intézkedéscsomag a MÁV-nál – íme, mi zajlott a második héten!


A kínai BYD vállalat Szegeden valósítja meg első európai gyárának felépítését, amely a tervek szerint 2025 második felében kezdi meg működését. Ez a beruházás jelentős munkahelyteremtést ígér, hiszen az első szakaszban 3-4 ezer új munkahely létrehozását tervezik, és a szám akár 10 ezer főre is emelkedhet a jövőben. Emellett a projekt közvetett módon akár 30 ezer további munkahelyet is generálhat. Mivel ilyen mértékű munkaerő nem található csupán Szegeden és környékén, a BYD a szerbiai, különösen a vajdasági magyar munkavállalók bevonására is számít.

Lázár János építési és közlekedési miniszter megerősítette, hogy a vajdasági munkavállalók a gyárba való ingázás során vasúti vagy autós közlekedést fognak választani. Ezen kívül a szegedi pályaudvar kapacitásának bővítése is elkerülhetetlenné válhat, figyelembe véve a folyamatosan növekvő áruszállítást és a személyforgalom emelkedését.

Lázár János nem csupán egy fontos bejelentéssel rukkolt elő a héten, hanem egy tízpontos intézkedéscsomagot is bejelentett a MÁV-nál. Ez a csomag ambiciózus ígéreteket fogalmaz meg a közösségi közlekedés jövőjével kapcsolatban. A tervezett intézkedések célja, hogy választ adjanak a vonatok rendszeres késéseivel, a klímaváltozás miatti aggodalmakkal és az elöregedett járműpark problémáival kapcsolatos kihívásokra. Jelenleg azonban a megvalósítással kapcsolatos részletek, mint az ütemterv vagy a végrehajtás módja, még nem állnak rendelkezésre.

A Volkswagen vezetősége ambiciózus lépést tett, amikor bejelentette, hogy 2030-ig összesen több mint 300 millió eurós csökkentést tervez a bérek terén. A vállalat tájékoztatása szerint ez a megállapodás évente 15 milliárd eurós megtakarítást eredményezhet a középtávú célok elérése érdekében, amelynek 1,5 milliárd eurója a munkaerő költségeinek mérsékléséből fakad. Továbbá, a VW hivatalosan is bejelentette, hogy a közel 190 ezer legyártott példány után leállítják az Arteon modell gyártását.

A vállalat életéből nem csupán negatív hírek érkeztek, hiszen Oliver Blume, a Volkswagen vezérigazgatója örömmel jelentette be, hogy a Scout márka autói iránti kereslet felülmúlja a várakozásokat. A Scout Motors két új modellje iránt már több mint 50 ezer előrendelés érkezett, ami igazán figyelemre méltó. A piaci debütálásukat 2027-re tervezik, és a járművek ára várhatóan 60 ezer dollár körül alakul majd. Emellett a Volkswagen és az Xpeng is szorosabbra fűzi együttműködését, közösen dolgozva egy ultramodern elektromos autótöltő-hálózat kiépítésén Kínában.

Ha a Volkswagen véleményére támaszkodunk, akkor a válasz határozottan igen. Martin Sander, a VW értékesítési vezetője egy nemrégiben készült interjúban magabiztosan hangoztatta, hogy az elektromos autók megbízhatósága felülmúlja a hagyományos belső égésű motorral felszerelt járművekét. Sander úgy véli, hogy az emberek előítéleteit csak akkor lehet leküzdeni, ha személyesen kipróbálják az elektromos járműveket. Kiemelte, hogy a töltési folyamat egyszerűsége és gyorsasága is fontos szempont lehet a vásárlók számára. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a legfrissebb felmérések eltérő eredményeket mutatnak. Az viszont biztos, hogy az EU szigorú kibocsátási szabályozásainak köszönhetően több autógyártó is a villanyautó-gyártók segítségére szorul majd, hogy elkerülhessék a bírságokat.

A kételyek ellenére van, ahol jelentős sikerekről lehet beszámolni az elektromos átállás terén, ilyen például Norvégia, ahol a frissen közzétett regisztrációs adatokból az derült ki, hogy Norvégiában tízből kilenc új autó tisztán elektromos volt 2024-ben. Ehhez képest Magyarországon az újautó-eladásokban mindössze 7 százalékos részesedése volt a tisztán elektromos autóknak 2024-ben. A legnépszerűbb modell ebben a kategóriában két Tesla, a BYD pedig már ostromolja a dobogót. Kétségtelen, hogy szükség van az átálláshoz a támogatásra is, anélkül Romániában sem hajlandóak e-autót vásárolni.

Az Nvidia és a Foxconn egy innovatív partnerséget alakított ki humanoid robotok fejlesztésére, amely jelentős hatással lehet a robotikai szektor átalakulására. Az együttműködés keretében a Foxconn kiváló gyártási tapasztalatait ötvözik az Nvidia csúcstechnológiás mesterséges intelligenciájával, hogy olyan robotokat hozzanak létre, amelyek képesek komplex feladatokat végrehajtani. Ez a szövetség új lehetőségeket nyithat meg a jövő technológiai világában.

Az Nvidia, amely kezdetben csupán grafikus kártyák előállítására specializálódott, mára a globális chipipar éllovasává nőtte ki magát. A cég sikere a mesterséges intelligencia és az adatközpontok rohamos fejlődésével indult meg, és most már a robotika, valamint az önvezető autók világában is terjeszkedni készül. Eközben az egykor uralkodó Intel fokozatosan háttérbe szorul, elveszítve dominanciáját a piacon.

Related posts