Az őszi és téli hónapokban az ideális guminyomás 2 és 2,5 bar között mozog. Ezzel nemcsak a közlekedés biztonságát növelheted, hanem a benzinmegtakarítást is elősegítheted.
Minden autós tudja, hogy a nyári gumikról téli gumikra való átálláskor nem csupán a mintázat játszik szerepet, hanem a guminyomás is kulcsfontosságú tényező. A megfelelő guminyomás nem csupán a biztonságot növeli, hanem az üzemanyag-fogyasztást is kedvezően befolyásolja; ha a kerekek nincsenek kellően felfújva, az üzemanyag-fogyasztás jelentősen megugorhat. Bár az autók vezetőoldali ajtójának belső oldalán található egy érték, amely az adott modellhez ajánlott ideális keréknyomást jelzi, ez általában csak egy irányadó középérték, amelyet érdemes figyelembe venni.
A nyárból a télbe átmenet közben sokan csak a gumiabroncsok cseréjére koncentrálnak, miközben a nyomás ellenőrzése legalább ilyen fontos. A hidegben a nyomás természetesen csökken, ami észrevétlenül alulnyomáshoz vezethet - írta a Techsvet.
A megfelelően felfújt gumiabroncsok kulcsfontosságúak a jármű stabilitásának és teljesítményének szempontjából. Ha a nyomás optimális, az autó simábban halad, jobban teljesít a kanyarokban, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Már egy apró, két tized bar eltérés is megváltoztathatja az autó viselkedését. Ha a gumiabroncsok nyomása nem ideális, az autó lassabban reagál a gyorsításra, a kormányzás nehezebbé válhat, vagy éppen ellenkezőleg, túl érzékeny lehet. Emellett a nem megfelelő nyomás miatt nő a fogyasztás, a gumik pedig egyenetlenül kopnak el. Nedves vagy havas úton pedig a jármű stabilitása is csökken, ami különösen veszélyessé teheti a vezetést.
A hőmérséklet csökkenése szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok nyomásával: körülbelül minden 10 °C-os csökkenés 0,1 bar nyomásvesztést eredményez. Ezért, ha az autód a hidegben áll, reggel a gumikban mért nyomás alacsonyabb lehet, mint az estélyi órákban. Télen érdemes havonta legalább egyszer ránézni a gumiabroncsok állapotára, de különösen figyelj oda, ha az időjárás drasztikusan változik. Garázsban tárolt autók esetében a nyomás általában stabilabb, de ez nem mentesít a rendszeres ellenőrzéstől.
A gyártó által ajánlott nyomásértékek a vezetőoldali ajtó oszlopán lévő matricán, az üzemanyagtartály kupakján, vagy a használati útmutatóban találhatóak.
Nem mindegy, hogy egyedül vezetsz vagy tele van az autó utasokkal és csomagokkal. Ha síléceket, bőröndöket vagy nehéz rakományt viszel, a nyomást a teljes terheléshez megadott érték szerint állítsd be. Ha nem figyelsz a terhelésre, az alacsony nyomáshoz vezethet, ami rontja a kezelhetőséget és növeli a megcsúszás kockázatát.
Sem a 2,0, sem a 2,5 bar nem tekinthető univerzális megoldásnak minden autó és kerék esetében. Az optimális abroncsnyomás a jármű típusától, a terheléstől és a környezeti hőmérséklettől függően változik.
A megfelelő guminyomás nemcsak az üzemanyag-fogyasztást csökkenti, hanem a jármű kezelhetőségét és biztonságát is jelentősen javítja. Különösen télen, amikor az utak nedvesek vagy jegesek, elengedhetetlen a rendszeres ellenőrzés. Még egy apró eltérés is komoly hatással lehet a biztonságra és a költségek optimalizálására. Ne hagyjuk figyelmen kívül ezt a fontos szempontot!


